زندگی مرشد چلویی دستمایه رمان نوجوانانه شد/ نویسندهای که نوشتن رمان نوجوانانه را ترجیح میدهد
تاریخ انتشار: ۱۰ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۱۵۸۱۱۰
نیلوفر مالک کتاب رمان جدیدی نوشته است که در دهه ۱۳۳۰ روایت میشود، او معتقد است نوجوانان تشنه خواندناند و هر چه قدر کتاب نوشته شود، کافی نیست. - اخبار فرهنگی -
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، داستان بلند نوجوان "زیرسایه آفتاب" نوشته نیلوفر مالک از سوی انتشارات سروش منتشر شد.
مالک در گفتوگو با خبرنگار تسنیم با اشاره به کتاب خود گفت: "زیر سایه آفتاب" روایتگر زندگی پسر بچهای به نام ذبیح است که همراه با مادر جوان خود در یک اتاق زندگی میکند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
مالک با بیان اینکه این کتاب رمان اجتماعی مربوط به اواخر دهه 1330 است، افزود: سوژه اصلی این کتاب در کلاس آقای حمیدرضا شاهآبادی و زمانی که ایشان رمان تاریخی تدریس میکردند به ذهن من رسید. با مطالعه در تاریخ قبل از انقلاب به افرادی چون محمدحسن شمشیری و مرشد چلویی برخوردم که در دوره خودشان و در دوره تاریکی قبل از انقلاب، به گفته شهید چمران به مانند شمعی روشن سعی داشتند بر افراد جامعه تأثیرگذار باشند.
وی ادامه داد: محمدحسن شمشیری و مرشد چلویی از افردای بودند که مغازه کبابی داشتند. وقتی شاگردان بازاریها برای گرفتن ناهار به کبابی میرفتند، لقمهای از کباب بر دهان این کودکان میگذاشتند تا آنها هم طعم کباب را بچشند. این موضوع برای من جالب بود و همین موضوع دستمایهای شد تا رمان اجتماعی با عنوان "زیر سایه آفتاب" را با الهام از این موضوع بنویسیم.
نویسنده کتاب «رویای بعدازظهر» با بیان اینکه این کتاب روایتی مستقل دارد، گفت: همانطور که اشاره کردم زیر سایه آفتاب زندگی پسربچهای را روایت میکند که در مسیر زندگی خود به فردی با خصوصیات ذکر شده روبرو میشود. در واقع خصوصیات اخلاقی این افراد برای من مهم بود و به صورت مستقیم به آنها اشارهای نشده است.
وی عنوان کرد: زاویه دید رمان زبان سوم شخص و محدود به ذهن قهرمان داستان، یعنی ذبیح است.
در پایان مالک در پاسخ به این سؤال که چرا رمان نوجوان نوشته است، گفت: در ابتدا به نوشتن برای کودک و نوجوان پرداختم بعد وارد عرصه داستان بزرگسال شدم، اما دوباره برگشتم و طعم نوشتن رمان نوجوان را چشیدم و احساس میکنم به این حوزه علاقهمندی بیشتری دارم. به نظر من نوجوانان تشنه خواندناند و هر چه برای این قشر کار تولید شود باز هم کافی نیست. الحمدالله ما در کشورمان نویسندههای خوبی در حوزه کودک و نوجوان داریم، مثل آقای حمیدرضا شاهآبادی و خانم فریبا کلهر که هر کتاب آنها کلاس آموزش داستاننویسی است.
گفتنی است پیش از این، «رویای بعد از ظهر» از سوی سوره مهر و «دختر خالهها» توسط نشر قدیانی به نویسندگی نیلوفر مالک منتشر شده است.
کتاب "مشق اجتهاد" رونمایی شدسفیر ایران در کرواسی ادعای مترجم برانکو در کتاب «آقای پروفسور» را رد کردانتهای پیام/
منبع: تسنیم
کلیدواژه: کتاب کتاب کودک و نوجوان کتاب کتاب کودک و نوجوان رمان نوجوان
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۱۵۸۱۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
دستمزدم برای فسیل کم بود
به گزارش همشهری آنلاین، هفته گذشته بیانیه صنفی انجمن فیلمنامهنویسان خانه سینما منتشر شد که در آن علیرغم اذعان به کم بودن دستمزدهای پیشنهادی نویسندگان برای سال پیشرو، قیمتهای پایه برای نگارش فیلمنامه سینمایی و تلویزیونی اعلام شد.
در این بیانیه دستمزد نوشتن یک فیلمنامه کامل سینمایی ۵۰۰ میلیون تومان و بالاترین رقم بود. دستمزد نگارش هر قسمت سریال تلویزیونی ۸۰ میلیون تومان و جالب آنکه این رقم برای هر قسمت سریال نمایش خانگی، ۱۲۰ و ۱۵۰ میلیون تومان اعلام شده بود. به بهانه این بیانیه و ارقام اعلام شده با حمزه صالحی، نویسنده و فیلمنامهنویس فسیل و بسیاری از فیلمهای کمدی چند سال اخیر به گفتوگو نشستیم.
صالحی در واکنش به قیمتها و درصد تحقق آن برای نویسندگان گفت: با توجه به اینکه رقم دستمزد برای کارگردانها و بازیگرها افزایش پیدا کرده طبیعتا قیمت نوشتن فیلمنامه هم باید افزایش پیدا کند. اگر دو سال پیش قیمت نوشتن یک فیلمنامه ۷۰ میلیون تومان بود برای شرایط فعلی طبیعتا باید بیشتر باشد اما من فکر نمیکنم اعداد اعلامی جدید هم محقق شود. در فیلمنامهنویسی مجوزی نداریم و هر کس اراده کند میتواند فیلمنامه بنویسد
صالحی ادامه داد: واضح است که ما سازوکار درستی نداریم. در دنیا مبلغ دستمزد برای فیلمنامهنویس، یک درصدی از قیمت پروژه است؛ مثلا در ترکیه بین ۷ تا ۱۱ درصد پروژه را به فیلمنامه اختصاص میدهند اما اینجا اینگونه نیست.
جزئیاتی تازه درباره سال گربه و بهرام افشاری | کمدی متفاوت در سینمای ایران ارگانها و دفاتر خصوصی این ارقام را جدی نمیگیرندنویسنده فیلم بخارست با بیان آنکه با اعلام ارقام از سوی انجمن مخالف نیست، توضیح داد: من مخالف این نیستم که عدد اعلام شود اما مکانیسم اجرایی برای محقق کردن آن نداریم. باید تکلیفی به ارگانها اعلام شود و دفاتر خصوصی سازوکاری داشته باشند تا ملزم شوند این عدد را رعایت کنند. تا وقتی که هیچ تکلیفی به عهده ارگانها یا تهیهکننده نباشد با شما چانه میزنند و آن عدد را دریافت نمیکنید. در پلفترم ژانر اجتماعی اقبال بیشتری دارد اما عددی که برای دستمزد نوشتن هر اپیزود در پلتفرمها هم اعلام شده احتمال خیلی ضعیفی دارد که محقق شود مگر برای پروژه های خاص و تاریخی
این نویسنده در پاسخ به اینکه چرا این اتفاق بیشتر برای نویسندهها در سینما رخ میدهد، افزود: کارگردان باید مجوز بگیرد تا نامش به عنوان کارگردان یک اثر ثبت شود ولی در فیلمنامهنویسی مجوزی نداریم و هر کس اراده کند میتواند فیلمنامه بنویسد.
حمزه صالحی نویسنده فیلم «فسیل»او ادامه داد: از این رو در بازار قیمتشکنی اتفاق میافتد و اگر میزان دریافتی شما عدد بالایی باشد با شما کار نمیکنند چراکه قیمتهای خیلی پایینتری وجود دارد. قیمت را نصف میکنند و با یک فیلمنامهنویس دیگر کار میکنند.
نویسنده فیلم انفرادی با اشاره به نقش انجمن فیلمنامهنویسان گفت: در کانون فیلمنامه تعامل وجود دارد و مشکل از سوی آنها نیست. کانون باید برای ارشاد مکانیسمی تعریف کند تا این را یک تکلیف برای ارگانها و دفاتر بداند. حتی نه برای سقف قیمت اما حداقل برای کف دستمزد یک عددی تعیین شود.
در این بیانیه حتی قیمتها به تفکیک ژانر نوشته نشدهاند!صالحی بیانیه منتشرشده را فاقد دستهبندی دانست و ادامه داد: در این بیانیه حتی آثار از نظر ژانری دستهبندی نشدهاند و کسوت و سابقه نویسنده دسته بندی نشده است. مشکل اجرایی همین است که یک عدد برای تمام شرایط اعلام میشود؛ در صورتی که شرایط فیلمنامه اجتماعی و کمدی زمین تا آسمان فرق میکند. در این بیانیه حتی آثار از نظر ژانری و کسوت و سابقه نویسنده، دسته بندی نشده اند. در صورتی که شرایط فیلمنامه اجتماعی و کمدی زمین تا آسمان فرق میکند
وی افزود: من هم اگر فیلمنامه اجتماعی بنویسم با قیمت کمتری این کار را میکنم چراکه سینمای اجتماعی، سینمای حمایتی است. همه میدانیم که بودجه تهیهکننده برای چنین آثاری، مانند فیلم کمدی نیست، حتی بازیگری که برای فیلم کمدی ۳ میلیارد پیشنهاد میدهد برای فیلم اجتماعی با ۶۰۰ یا ۷۰۰ میلیون تومان هم کار میکند.
او با اشاره به وضعیت متفاوت در پلتفرمها، دستهبندی دستمزدها را مهم دانست و افزود: در پلفترم، ژانر اجتماعی اقبال بیشتری دارد آنجا میتوان این نسبت را برعکس کرد یا به هم نزدیک کرد اما عددی که برای دستمزد نوشتن هر اپیزود در پلتفرمها هم اعلام شده احتمال خیلی ضعیفی دارد که محقق شود مگر برای پروژههای خاص و تاریخی.
فیلمنامه اجتماعی با ۵۰ تا ۷۰ میلیون خرید و فروش میشودنویسنده تگزاس۲ با بیان اینکه ارقام اعلام شده حتی به فیلمهای کمدی هم تعلق نمیگیرد، گفت: در ژانر کمدی شاید من جزو کسانی باشم که دستمزد مناسبتری دریافت میکنم اما این قیمتی که اعلام شده حتی به من هم تعلق نمیگیرد. دستمزد نوشتن فیلمنامه اجتماعی خیلی از این کمتر است و در جریانم که با ۵۰ یا ۷۰ میلیون فیلمنامه اجتماعی خرید و فروش میشود.
صالحی در نهایت با اشاره به پرفروشترین فیلم سینمای ایران پس از انقلاب یعنی فسیل که نوشتن فیلمنامه آن برعهده خودش بوده، گفت: در پروژه فیلم فسیل با فروش میلیاردی که داشت هم قیمت نگارش سال گذشته، به من تعلق نگرفت. من خیلی وقت است با آقای عامریان کار میکنم و رویه ایشان به این ترتیب است که وقتی فیلمی میفروشد، خودشان یک هدیه در نظر میگیرند.
کد خبر 849248 منبع: ایرنا برچسبها خبر مهم بازیگران سینما و تلویزیون ایران سینمای ایران چهرههای مشهور